Vi holder i år kurs på Asmaløy, Skjærhalden og Søndre Sandøy. Se liste over kurs og påmelding. 
Kategori: Grunnkurs
-

Kajakkurs i 2018 er nå lagt ut
-
Grunnkurs 25.-26. juni 2016
8 ivrige deltakere møtte opp på stranden på Åsebu lørdag morgen kl 10.00. Selv om værmeldingene hadde vært ustabile de siste dagene, smilte solen til oss fra nesten skyfri himmel.
Dagen startet med presentasjonsrunde og informasjon rundt kurs og de to kommende dagene. Grunnet varsel om regn og torden dag 2, bestemte vi oss for å strekke dag nr 1 litt lenger for deretter å starte opp en time før på søndag. Bor man i Norge må man tilpasse seg vær og vind 😉
Etter gjennomgang av båt, utstyr og litt tørrtrening på fremdriftstak og ombordstigning, var alle klare for vannet. I samlet gruppe padlet vi i grunt farvann ned til Geitevikskjær. Trening på egenredning og kameratredning ble gjennomført på grunt vann, og etter et par timer var alle klare for lunsj.
Etter lunsj padlet vi videre ned til Brattestø. På innsiden av moloen la vi oss i flåte og øvde deretter på fremdriftstak, svingteknikk, bakking og sideveis forflytning. Solen skinte og etter mye jobbing var en is fra den koselige kiosken/puben på Brattestø vel fortjent.
Da solen hadde fått varmet oss, og isen var fortært krysset vi Asmaløysund i samlet flokk og satte nesen mot Holmebukta. Det var helt blankt, stille vann, og fargene mot himmelen og havet var nydelig. Vi fikk en fin padletur hjem til Åsebu.
Søndag ble en litt grå dag, men med positive deltakere ordnet det seg fint. Vi begynt kl 0900 og det ble repetisjon av padleteknikker, øvelse av egenredning og kameratredning på dypt vann samt en liten padletur før vi måtte si oss slått av striregn og litt tordenskyer.
Likevel en knall lørdag og en våt søndag, akkurat slik Norge er. Men har man den rette innstillingen, da går alt som en lek. Takk for et fint kurs, dere ble superflinke 🙂
-
Grunnkurs 18. og 19. juni 2016
En ivrig gjeng møtte opp til grunnkurs denne helgen. Etter en presentasjonsrunde ble det gjennomgang av kajakk, åre, spruttrekk samt opplæring i løfteteknikk og ombordstigning. Etter kort gjennomgang i padleteknikk gikk turen til Geitevikskjær. Her ble egenredning og kameratredning drillet inn på grunt vann. Alle klarte dette utmerket og etter mye “lek” i vannet var vi klar for litt mat. Etter lunsj gikk turen videre til Brattestø, der alle la seg i flåte og fremdriftstakk, fremre/bakre styretak, bakking og sideveis forflytning ble introdusert og øvd på.
Herfra krysset vi Asmaløysund i samlet flokk og satte nesen mot Holmebukta. Det blåste ca 7 m/s og vi fikk vinden fra siden. Ror og senkekjøl ble testet. I Holmebukta tok vi en pause og padlet deretter tilbake til Åsebeu. En super dag, med en utrolig fin gjeng.Søndag var det tur som stod i fokus. Alle fikk utdelt kart og ruten ble gjennomgått før vi gikk på vannet. En kort repetisjon av teknikk ble gjennomført før turen gikk innover i Asmaløysundet, forbi Nordre Rød, Bredenkilen, Løkkebukta og Store Ingerholmen for deretter å padle inn Lisundet. Siste delen av turen var det kraftig strøm og motvind, noe som satte både teknikk, muskler og tålmodighet på prøve. Lunsj og pause var godt for en sliten kropp.
Etter lunsj ble det øving av egen- og kameratrening på dypt vann. Alle klarte dette kjempebra, og etter endt økt skiftet alle til tørt tøy før turen gikk tilbake til Åsebu. Men rett før ankomst Åsebu hadde våre to instruktører et uhell, falt ut i vannet og gruppen måtte ta kameratredning og sørge for at instruktørene kom trygt i land. En oppgave de klarte med glans.To dager var gjennomført, en super positiv gjeng som ga mange gode tilbakemeldinger, inspirerende for oss instruktører 🙂
-
Padleglede på Grunnkurs Hav 15-16 august 2015
Tre dager før kursstart og Yr melder kraftig regn, vind og kjølig værtype. Hva gjør vi? Jeg kontakter deltagere og spør hva de ønsker. Ønsker de likevel å gjennomføre hvis været blir som spådd? Er dette den optimale starten på padlekarrieren? Svaret var kort og godt JA. Og som alle vet, det ble jo en helg over alle helger. Strålende sol, passe med vind så alle fikk utfordret seg selv med redningsøvelser i vind og bølger, det kunne bare ikke blitt bedre. Så aldri stol på Yr 😉
Lørdag møtte alle opp friske og raske og med forventingsfulle øyne. Disse deltakerne ville virkelig lære. Og gøy ble det. Informasjon på land av båt og utstyr, oppvarming med fremdriftstak og åre for deretter å gå på vannet, lære båten å kjenne og la teknikkene som de lærte en etter en får synke inn. Etter en del teknikktrening gikk turen til Tarholmen hvor vi gikk i land og spiste lunsj. Derfra padlet vi til Ekholmen og Ekholmsundet. En tur i 6 m/s og strålende sol. Her lekte vi oss i vannet, rullet ut av kajakkene og lærte hvordan spruttrekket fungerte. God læring for alle mann. Deretter ble egenredning og kameratredning gjennomgått og øvd på. Åreposeredning ble også vist. Alt ble gjort på grunt vann, dypet var forbeholdt morgendagen.
Da tiden var inne padlet vi tilbake til Bystranden på Skjærhalden. En litt sliten men utrolig blid gjeng 🙂Søndag ble en super dag. Repetisjon av teknikker, litt padlekonkurranse for deretter å padle innimellom alle bryggene, sjøbodene og marinaene på Skjærhalden. En perfekt øvelse for å øve teknikk. Deretter krysset vi leden over til Tarholmen og padlet til østsiden. Et perfekt sted for å øve redning. Vinden blåste fint inn i bukta og skapte perfekte bølger. Etter at lunsjen var inntatt ble det egen- og kameratredning på dypt vann, og gjett om denne gjengen slo til. De mestret alt og bevegde seg lenger og lenger ut i bølgene. Kjempeflinke 🙂
Vi avsluttet det hele med en gjennomgang av helgen stående i vannet og følgende kommentarer ble gitt:
Anne Merete: “Dette har vært den morsomste helgen i hele sommer”
Erlend: “Jeg flat ut i vannet på morgenen i dag, men jeg følte meg helt trygg.”
Vigdis: “Kurset har hatt en super læringskurve.”
Helene: “Dere klarer å formidle virkelig padleglede og entusiasme. Det smitter over på oss. ”
Et supert kurs med en super gjeng:-)



























