Her kommer en del bilder fra padlekursene vi hadde sommer 2020.
Positive, interesserte, tøffe og superhyggelige kursdeltakere som alle stod på fra start til slutt. Latter, glede og mestringsfølelse i alle aldre. En sann glede å holde kurs for alle sammen. Nå gleder vi oss til nye padlekurs sommer 2021 🙂 De blir lagt ut på nettsiden rett etter påske 🙂
Forfatter: Turid Sæthermoen
-
Tilbakeblikk på padlekurs sesongen sommer 2020
-
Magisk padledag i Indre Oslo fjord
En helt vanvittig flott padledag:-)
Er det noe jeg kan, så er det å følge med på Yr. En venninne av meg sier at hun ikke kjenner noen, som er så oppdatert på vær som meg 😉 og det stemmer sikkert. For skal du få med deg de magiske dagene så er jo været avgjørende. Man kan alltid kle seg etter været, men er du ute i en kajakk og det blåser opp til 10 m/sek, ja da blir ikke turen den samme. Den kan faktisk ende dårlig. Så mitt tips er: Følg alltid med på Yr og andre gode apper for å være føre var.Og husk; Det er aldri skam å snu. Dette gjelder ikke bare på fjellet, men også på sjøen 🙂
-
Februarpadling og alenetid
Padling er for meg energipåfyll, trening, avslapning, naturopplevelser, ro og masse glede 🙂
Er du sliten av mas, lyder og støy, pc, telefon og alt du skulle ha gjort men ikke rakk, ja da er det lurt å ta en tur med kajakken. Å padle en tur alene, gir meg tid til å tenke og å bare være. Sitte ute på et skjær, spise matpakke og lytte til naturen. Prøv du også 🙂
Etter påske legger vi ut nye padlekurs for sommer 2021. Kanskje vi sees 🙂 -
Kurssesongen 2019
Denne sesongen har vi tilbudt Introkurs Hav på tre ulike steder på Hvaler. Nærmere bestemt Ørekroken og Skjærhalden på Kirkøy samt Gjølertangen på Søndre Sandøy.
Kursdeltakere har vært i alle aldre og med ulik erfaring og kjennskap til kajakk og havet generelt. Det morsomme er at alle har strålt like mye, hatt en bratt læringskurve og har kjent på gleden ved å padle. Jeg tør også påstå at alle har følt trygghet og mestring ved endt kurs. Slik ønsker vi å fortsette. Snart legger vi ut kurs for sommer 2020. Vi gleder oss masse til å møte nye spente kursdeltakere. Dette blir gøy 🙂
Nedenfor har vi lagt ut noen bilder fra Introkurs Hav 2019.
-
MiTu-padleglede fikk besøk av Radio Østfold
På Introkurset vårt 1. juli var vi så heldig å få besøk av Radio Østfold og “Sommer med HC”.
Ørekroken viste seg fra sin beste side med knall sol og god vind for alle surferne der ute. Men vi skulle snakke padling. Ettersom Ørekroken er en flott lagune, er det ingen problem å holde kurs for nybegynnere til tross for sterk vind. Reporteren fikk godt innblikk i hva et Introkurs inneholder og hva vi vektlegger. Og den gode sommerfølelsen var selvfølgelig på plass. Lydfilen kan du høre på vår facebookside 🙂
-
Vinterpadling er magisk
Vinterpadling er helt spesielt.
Lyset, stillheten, det klare vannet og kald luft mot fjeset. Ro, er ordet jeg leter etter. Vinterpadling skaper indre ro, et pusterom nå i tiden frem mot jul 🙂
Men for å kunne padle vinterstid kreves noe utstyr. Og det er viktig at man har testet utstyret og er sikker på at det fungerer. Vannet er utrolig kaldt, og er uhellet ute klarer man seg ikke i vannet med defekt utstyr. I tillegg kan det være lurt å padle i nærheten av land, og kanskje ta med seg flere på tur. Det er alltid koselig.
Vinter som sommer, må egenredning og kameratredning sitte som støpt. Dette må øves på jevnlig. Et kurs er ikke nok. Husk å repetere det du har lært når sommeren kommer. Og gjør det flere ganger i løpet av sesongen. Da blir du en sikker padler.
Følgende utstyr kreves ved vinterpadling:
Bekledning:
– Tørrdrakt
– Våthansker/muffer, gjerne med votter under muffene
– Våtsko, gjerne med ullsåler og to par ullsokker. Lurt å kjøpe våtsko i for stor størrelse
– Ullundertøy, gjerne dobbelt alt ettersom hvor kaldt det er
– Varm lue, buffTa i tillegg med:
– Spruttrekk
– Pumpe
– Årepose, hvis du bruker det ved egenredning
– Ekstra åre
– Sitteunderlag til å sitte på i båten, kanskje et ekstra sitteunderlag til å ha under hælene
– Ekstra skift, dunjakke, votter
– Lykt
– Ispigger
– Varm drikke, mat
– Eventuelt vindsekk
– Solbriller, godt å ha ved lav sol
– Telefon i vanntett omslagSitter redningsøvelsene og utstyret er på plass, ja da vil jeg bare få ønske dere en riktig god tur 🙂
-
En sommer er over – men nye kurs og muligheter venter i 2019
Ja sommeren er faktisk over, men vi har hatt noen fantastiske høstdager med mye fin høstpadling også. Nå er det meldt om snø i lufta, og selv om også vinterpadling er både spennende og gøy, er det nok mange som velger ski på bena nå i vintermånedene.
Vi vil i alle fall takke alle kursdeltagere for noen fantastiske, morsomme og lærerike timer med dere. Så mange glade, positive og lærervillige folk. Det er gøy det 🙂
Her kommer noen bilder fra kursene nå i sommer. God vinter alle sammen, og gled dere til herlig padling i 2019 🙂
-
Vil du oppleve dette?
- Turglede
- Frisk luft, sol og sjø
- Stillhet
- Ro i kropp og sjel
- Være ett med naturen
- Og i tillegg få en sterk kropp uten å ha følelsen av at du trener
Ja da er det bare å melde seg på kurs, for det er nettopp dette du vil oppleve. Padling er en aktivitet som passer absolutt alle, og et kurs gir deg trygghet og mestringsfølelse. Sikker padling er lik trygg padling som igjen gir den beste opplevelsen. Vi ses 🙂
-
En magisk vennindetur på vannet
Vi trodde skylaget skulle lette, men der tok vi feil. I stedet ble det en magisk tur av de sjeldne.
Turen gikk fra Frognerkilen, forbi Killingen og Vassholmene. Målet var å lunsje på Storøya, ytterst på Fornebulandet. Sola hadde tittet frem og varmet godt selv om vi allerede var i november. Mens vi skravlet og koste oss med varm drikke og matpakke, ser vi tåka komme sigende på ganske så raskt. Vi bestemmer oss for å “sette nesen hjemover”.
Da vi er i kajakkene er tåka blitt veldig tykk, og hadde vi ikke vært så kjent som vi er, hadde vi aldri dratt ut. Vi holdt oss langs land på hele turen tilbake.
Padleturen ble både spennende og noe helt utenom det vanlige. Avstandene virket lengre fordi vi ikke så mer enn 20/30 meter foran oss. Vi hørte tåkeluren fra en stor båt. Vi følte oss som i et eventyr.
Bildene forteller jo sitt 🙂

Helt nydelig når solen titter frem bak skyene. 
Vi møtte noen som fisket på vei tilbake. Kun tåke, de og oss. -
Indre Oslofjord en høstdag
Sommeren går mot slutten, men det gjør jo aldri padlesesongen hvis du har det rette utstyret 🙂
Turen gikk ut Lysakerfjorden, forbi Geitholmen og Vassholmen, for deretter å padle inn mellom Ostøya og Grimsøya. På Ostøya fant jeg et fint sted å gå i land for en liten hvil. På denne tiden av året er det ingen fugler som hekker så det er mulig å gå i land de fleste steder.Turen gikk deretter rundt Ostøya og tilbake igjen. En liten stopp til måtte jeg ha for å nyte det vakre høstværet.





























































































